Wat gebeurt er als je een paniekaanval hebt

Paniekaanval-Zensitivity.nl-paniekaanval symptomen

Paniekaanval, veel mensen hebben dit een keer ervaren

Een paniekaanval is eigenlijk een reactie van je lichaam op eventueel gevaar. Je loopt bijvoorbeeld ergens rond zoals in een bos, je loop daar ontspannen en genietend van je omgeving.

Ineens staat daar een gevaarlijk beest, iets waar wij allemaal van schrikken.

Wat denk je wat er in je lichaam op dat moment afspeelt?

Je hart gaat sneller slaan, begint te zweten, je ademhaling versneld, je hebt moeite om je te focussen, je lichaam is in alle staten .

Ja! Je lichaam gaat het vecht aan of drukt de vluchtreactie knop in en ondertussen je lichaam klaarmaken om of met het gevaar te gaan vechten (mmm, tip, niet doen) of om zo snel mogelijk te gaan rennen.

Voordat dit gebeurt en de alarmknop aangaat, krijg je eerst allerlei symptomen.

Dus je snap, wanneer je lichaam een gevaar ziet, zeker een gevaar op leven of dood, dan gaat er dus van alles aan.

Dit noemt men uiteindelijk: paniekaanval. En de oorzaak van de paniek is hier erg duidelijk: het ”gevaar’, iets waar jij van geschrokken bent.

Stel dat je bijvoorbeeld in de wagen, een vliegtuig, de trein, een zaal, tijdens een vergadering, in de supermarkt of in je bed bang wordt…waar dan ook.

Of wanneer je iets voelt en daarvan bang wordt en misschien denkt dat er iets mis met je is, dat je nu aan het dood gaan bent?

Je lichaam zet dan wederom de alarmknop aan dus hetzelfde systeem, net alsof het ”gevaar” daar nu zou zijn. Dat is ene kant grappig, ingenieus én stom tegelijk van ons lichaam.

En stel dat je die symptomen dan ervaart en dat je hart snel klopt of er gebeurt iets anders uit deze lijst. Dan ga je daar misschien over tobben, waardoor je lichaam zoiets heeft: jah, duidelijk, oke, hier is nu echt gevaar.

Weet je wat?

Nu ga ik al die symptomen nog wat vergroten, want het is hier héél gevaarlijk.

En zo beland je in een vicieuze cirkel die de paniekervaring steeds meer vergroot en je dus een volledige paniekaanval triggert.

Jij denkt dat dit zomaar uit het niets te opkomt, je hem door omstandigheden eigenlijk zelf sterker gemaakt en aangewakkerd.

Gelukkig! Er is hoop, je kan hier van alles tegen doen.

Download gratis ‘In 5 stappen uit de overspoeling van angst/paniek’ of als je een stapje verder wilt volg dan deze cursus Breinfijn programma (angst- en/of paniekklachten)

Paniekaanval symptomen

Dat we hier over een paniekaanval hebben, valt eigenlijk nauwelijks te missen. Het is namelijk het gevoel dat je hebt als je in grote paniek bent.

Bij een paniekaanval kan je denken aan:

  • Benauwdheid, een vervelend gevoel in de borst;
  • tintelingen of een doof gevoel in handen of voeten;
  • Tunnelvisie
  • Misselijkheid
  • snelle hartslag, transpireren, koude rillingen, duizeligheid, beven
  • hoofdpijn, rood worden, flauw vallen
  • droge mond, buikpijn, braken of diarree
  • Bovenstaande symptomen zijn de lichamelijke symptomen van een paniekaanval. Er zijn echter ook psychologische symptomen.
  • het gevoel niet meer te weten wie of waar je bent het gevoel dat u de controle over jezelf verliest, gek wordt of doodgaat  

Je kan zeggen dat de psychologische symptomen van een paniekmoment een paniekaanval maakt.

Uitleg: iedereen is wel eens in paniek geraakt. Als iemand je erg laat schrikken of wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt, is het begrijpelijk dat je in paniek bent. Dat is een hele gezonde reactie op een angstaanjagende gebeurtenis.

Bij veel mensen is het een moment dat het gevoel van paniek niet een normale reactie meer is op iets wat er gewoon gebeurt, toch voelen mensen dat vaak als erg beangstigend. Pas wanneer die angstige gedachten zich hevig aandient, verandert een normaal gevoel van paniek in een psychologische symptoom: “paniekaanval”.

Klantbeoordeling 9,1 - Lid ANVR en SGR

11 reacties op “Wat gebeurt er als je een paniekaanval hebt

  1. Lotte zegt:

    In bepaalde situaties heb ik zeker last van paniek aanvallen, heb hier ook al therapie voor gehad en sindsdien probeer ik die situaties zoveel mogelijk te vermijden haha. Ik kan er tegenwoordig wel beter mee omgaan als voorheen maar het blijft een lastig iets.

  2. Els zegt:

    Een mooie uitleg over hoe het voelt om een paniekaanval te krijgen. Het is belangrijk dat mensen die er last van hebben de symptomen goed kennen en dit artikel helpt zeker hiermee

Geef een reactie

error: De inhoud is beschermd!